26 augusti 2006

Är vi framme snart?

Sådär ja! Bloggen igång igen!

Så… vart skall vi börja? Jo, men att jag nu sedan sent på onsdagskvällen är i den fantastiska staden Rostov vid Don, Ryssland!

Färden gick med Aeroflot från Arlanda vidare till Moskva och därifrån till Rostov. Och det är ju Aeroflot, så givetvis gick ingenting problemfritt. Började redan på Arlanda med problem med övervikt av bagaget, som dock nåt så när löste sig. Sedan sprang jag runt på Moskvas flygplats I en halv oändlighet, pekad än hit än dit. Gå dit, inte en mänska där… Går dit, de säger gå till ett tredje ställe. Biljetter visas, papper papper skrivas, pass kollas.

Ärligt talat vet jag egentligen inte alls vad som hände där, men till slut hade ett par olika flygfolk från Aeroflot dratt mig genom halv aflytplatsen, in en en minibuss I nån halvvaninnig färd over flygplatsen för att komma till rätt terminal. Och visat biljetter och pass igen. Och till slut kommit ombord på en buss ut till flyget! Men det slutade så klart inte där…

För väl ombord upptäcker jag att, ja mycket riktigt, jag flyger med samma plan som förra året från Moskva. Ett Tupolev 154! En sovjetisk stolthet som dock anses vara föråldrade och därför som regel inte får landa på svenska flygplatser. Även den sortens plan som krachade inte långt från Rostov, men på Ukrainska sedan, tidigare I veckan. Det kändes oerhört tryggt!

Men jag överlevde iallafall, om än 30 minuter försenad med flyget.

Men annars så är allt väl. Rostov är varmt, närmare 30 grader men också väldigt fuktig luft så det känns värre än det brukar. Rostov är givetvis också hemskt dammig och smutsigt på sommaren, men det här liksom till.

Hitills har inte så mycket hunnits med. Mest tagit det lugnt och umgåtts med vännerna här. Känns som lite som efter ett sommarlov I skolan eller nåt:, träffar folk igen, är de sig lika, någon ny osv. Spelat mycket UNO på ryska de senaste dagarna. För den som undrar är det inte alls som jag trodde UNO var. Det är liksom, så mycket mer, om en säg, I Ryssland.

Något jag iallafall gjort är att jag klippt mig! Gick till samma ställe som sist, tvärs över gatan. Nytt folk där allihopa, av den urryska sorten som tycker att jag egentligen bör be om ursäkt som kommer och stör och vill klippa mig. Och dessutom inte talar så bra ryska! Det förstår ju alla hur oförskämt det är. De, klippa mig? När de kan sitta och prata och läsa tidningar istället? Ryssland när det är som bäst. Klippt blev jag tillslut, och 20 rubel billigare än sist, så vi landade på ca 25kr tället för 30kr.

Senare ikväll skall de ha nåt de kallar “Kids Club” [Детский Клуб], de har haft sådana under sommaren och är nu sista gången innan skolor och sådant startar igen. Exakt vad det är vet jag inte, än. Men de har delat ut lappar och afficherat runt omkring här för barn I åldrarna ca 3-7 med föräldrar. Lekar, sketcher, sånger stod det på reklambladen, så det blir väl nåt sådant skulle jag tro. De frågade mig om jag kunde hjälpa till så jag blir väl varse om vad det är vad tiden lider.

Lite små noteringar i övrigt:
Jag och en kamrat, Will(amerikan) gick en sväng igår ikväll och träffade på en rolig gubbe och vi pratade en stund med. Skojig typ. Iallafall, hade frågade vad vi hette till slut. Så vi svarade på ryska då att Erik och Will heter vi. Gubben försökte uttala namnet. Nä, det gick inge vidare. Så han bestämde helt enkelt att jag heter Ivan och Will Pavel. Blir ju som mycket enklare så… Vilket han väl på sitt sätt hade rätt i.

Såg en yngre man på stan igår kväll, bärandes en sådan där gul-blå fotbolls-tröja med nummer 10 på ryggen och en svensk flagga på framsidan. Blev lite ställd, kunde det vara en svensk? Lekte turist och frågade, “Do you speak English?” Svaret blev njet, så det var falskt alarm. Men ändock intressant. Frågan jag ställer läsarna då, vem har nummer 10 i svenska fotbollslandslaget?

Och just det, hur vet man att det är dålig kvalitet på salan men köpt? Det är inslag av kött också…

En lång debutpost blev det! Återkommer med en uppföljning senare, förmodligen i början av nästa vecka!

På återhörande!

...och just det. 10 ryska myggbett, är fler än 9 svenska.

1 kommentar:

Anonym sa...

God kväll Ivan!
Låter ju verkligen heltrevligt det där Rostov... Kanske är jag som är dum, men jag tycker det är ganska trevligt att klippa sig där personalen faktiskt tycker det är positivt att man utnytjar deras tjänster... Och dam och smuts är inte heller någon favorit (dock ska väll tilläggas att damsugning inte heller toppar favolistan). Jaja, alla har ju sina ideer om vad som är trevligt.