2 juni 2008

Regn regn, mera regn

”Blogg blogg mera blogg, blogga så mycket som det går”, som den kända poporkestern nästan sjunger.

Vi beklagar att en hel vecka gått utan poster, men bättre sent än aldrig. Dessutom torde denna blogs läsare vara vana vid att det tar lite tid ibland. Ett halvår eller så.

Iallafall. Vi några saker att rapportera om och börjar med det första.

För de som läste här redan i oktober 2005 kunde då, i den allra första blogposten från Rostov, läsa om att jag blev förbisprungen av en skock getter. Hur ligger det till med dem egentligen, har kanske någon undrat. Hur ser de ut? Vallar de verkligen getter på gatorna i Rostov? Frågorna kan ha varit många. Så när jag för en liten tid sedan fick syn på getterna, och jag dessutom hade kamera med mig gjorde jag slag i saken. Rysslandsbloggen kan därför nu stolt presentera de första bildbevisen på de berömda getterna!



 

Men, invänder kanske någon, du skrev att de vallades på gatorna, det där är ju ingen gata. Svaret blir då att det är en gata i Rostov, inte i Sverige, Finland eller annat västland. Och då kan gatorna se ut sådär och fortfarande vara belägna i en relativt central stadsdel.

Som jag skrev i förra posten har ju IKEA kommit till Rostov och radikalt påverkat livet för en svensk. Och då må så vara. Men IKEA ligger trots allt på behörigt avstånd från stadskärnan.
Vad som däremot påverkat dagligen är prishöjningarna. De har bloggen tidigare skrivit om. Men nu har de slagit till igen. Denna gång mot Rostovs fantastiska kollektivtrafik! För den som inte varit i Östeuropa skall vi förklara att i Ryssland, Vitryssland Ukraina och förmodligen ytterligare en bunt länder i denna del av världen finns, förutom bussar, spårvagnar och taxi även nåt som kallas ”Marshruka". Eller formellt ”Marchrutnoje taksi” [Маршрутное такси]. Det är minubssar som går längs bestämda linjer men som har den egenheten att de stannar där man vill bara man ropar ”Na astanóvkje!” i tid. Likaså går de att stoppa längs vägen att kliva på. Men andra ord ett genialiskt mellanting mellan buss och taxi. Vad som nu har hänt är att priserna på en resa har stigit från 10 rubel (ca 2,50kr) till 15 rubel (ca 3,70kr). Det är 50% prisökning över en natt!
Detta skall nu också ses i förhållande till priset för bussar som det senaste dryga året varit 7 rubel. Marchrutkan, som med sina 10 rubel, varit jämnbördig medtävlare till bussen har nu blivit en lyxtransport! När det var hugget eller stucket går det nu att åka buss två gånger för samma pris som en marchrutka-resa.

Men det är inte allt. Tidigare har det nämligen varit så att idén för hur många man kan få plats med i en Marchrutka varit ”en till”. Det må vara alltid har varit 13 sittplatser men det har alltid gått att trycka in många fler, så länge dörren går att stänga har det inte varit några direkta gränser för hur många man kan ta in en en Marrchrukta. Eder bloggares toppnotering ligger strax över 20-strecket.
Men det var då det. För, som Bowser & Blue sjunger i sin sång, All has changed, everything has changed. Nu är det Нет! och Нельзя! för att stå. Finns det 13 platser betyder det att det är 13 stycken som kan åka.

Frågorna man, och förmodligen även Plus-Sverker om han hade varit informerad, ställer sig är; ska det vara så? Ska de det? Är det riktigt sjysst det?

Jag finner svaret nekande.

Och när vi ändå talar om förändringar. IKEA är inte den enda svenska jätten på väg till Rostov. För nu kan Rysslandsbloggen avslöja att även klädkedjan Lindex tänker öppna i Rostov! I slutet av året räknar de med att slå upp portarna. Vad blir nästan steg nu när svenskt kaffe inte bara finns på Mallorca, Clas Ohlsson?

Men dessa frågor tackar bloggen för sig för denna gång men lovar att återkomma inom en snart framtid.

På återläsandes!

1 kommentar:

Ingenjörn sa...

Att inte tillåta fler passagerare än vad "bussen" är gjord för är förmodligen en säkerhetsfråga. Och säkerhet är ju något väldigt västerländskt, och alla vill ju vara som västerläningar! Och vad kan då vara naturligare när antalet passagerare minskar än att öka priset?