15 oktober 2005

Framme i Ryssland

Saja!

Det ar Lordag, klockan ar strax fore 21 och jag ar i Ryssland!

Helt smartfri var val dock inte resan.

Den skulle gatt fran Stockholm till Vien och darfran till Rostov. Blev det sa? Jag finner svaret nej.

Det borjare bra. Steg upp halv tva pa natten, korde till Arlanda, checkade in, vantade, klev ombord, flog. Allt bra. Forutom att planet var forsenat 20 minuter och i Vien skulle jag om planet varit i tid haft 30 minuter pa mig att byta plan. Vad innebar det? Jo att jag missar planet.

Da blir jag ombokad till ett plan till Moskva istallet och darifran aka vidare till Rostov och vara framme 22.30, istallet for 15.00. Kul.

Men sa blev det. Men da inte langre fina Austrian Airlines, utan sunkiga, rysska Aeroflot! Moskva-planet var forvisso fint sa jag skall inte klaga, men anda. Det var ryskt. Val i Moskva visste jag varken ut eller in men fick efter en lang tid tag pa nan slags informationspersonal, som forvisso inte kunde engelska, men som hade nagon annan resenar brevid sig om kunde engelska. Far reda pa att jag ar pa fel terminal for mitt Rostovflyg. Jag skall ta en buss i ett par km till terminal 1 dar mitt plan gar. Det ordnade sig val det med, traffade en Norrman pa bussen, bara en san sak.

Fram kom jag iallafall till slut, blev mott pa flygplatsen. Kom gjorde dock inte min vaska. Den skall val dock ha blivit lokaliserad till att finnas i Moskva sa nu vantar jag pa att fa den hit. Tills dess har jag inga andra klader an de jag kom i. Kul. Jattekul. Men det ordnar val sig.

Idag sa sov jag till lunch ungefar, trott som jag var, fick folja med en att kopa ett internetkort man skall ha for i-net pa datorn har pa basen. 45kr for 10 timmar, kandes overkomligt. A andra sidan ar ju internetet laaaaaaaangsamt... Pa vag till affaren blev jag forresten forbrisprungen av en skock getter. Bara i Ryssland, bara i Ryssland.

Och just det, min telefon tycks fungera, har 2,5G-tackning fran MTS, sa den som vill for garna prova att ringa eller skicka ett SMS. Glom inte landsprefixet bara, 0046 och so bort med forsta nollan i numret. 0046763 osv...

Slutligen, fick lana sangklader da de finns i vaskan, pa filten som ar gron star det Landstinget pa. Hur coolt ar det pa en skala?

Och jo, det ar pricklost som galler har.

Inga kommentarer: