24 oktober 2005

Var ett tag sedan sisst.

Brukar forsoka kika in varannan dag eller sa, men sist jag var har han jag bara med att lasa kommentarerna. Vi tackar for visat intresse och att aven mina kara foraldrar och broder foljer mitt aventyr.

Finns mycket att beratta kanns det som, men jag tror jag borjar med en lustig episod ur en rysk dag fran i fredags. Det var inte vilken fredag som helst, utan det var fredag med stor R. R som i Ryssland!

Det vill saga. Med det visumet som jag, och min utlandske van Will, har sa skall vi registrearas for att fa finnas har. Det brukar inte vara nagra problem och borde ha skett redan tidigare, eftersom sa har det fungerat tidigare. Men inte i ar. De hade tydligen lamnat in papprerna for registrering som de gjort tidigare i ar, men se det gick inte. For all personal pa registringskontoret var nya och da var det nya regler som gallde. Det stora felet var ju da att de hade skrivit ETT A4 med bade mitt och Wills namn pa, och si, det gillas inte av lagen, det masta vara TVA A4, ett for varje namn med borjan i ar. Sa jag och Will hade fatt ga upp, efter laggdags, redan pa onsdagskvallen for att greja med att skriva nya papper da de skulle ha alla mojliga adresser till allt och lite till. Sa pa torsdagen var de harifran och skulle lamna in nya papper samt betala den foresingsavgift pa 1000 rubel (300kr) som blev for att vi inte var registrerade i tid. Tror ni det gick? Att bara komma och betala och registrera sadar? Nejnjenjet. For att kunna betala masta ju vi som ar skyldiga vara med. Sa da var vi dar. Pa fredagen. Pa ett ryskt registreringsmyndighet. Tror jag.

Dar fick jag skreva min namnteckning 10 ganger pa olika papper och skriva for hand att jag inte registrerat mig i tid och skriva under. Sedan kom det det spannande, fingeravtryck! De ganger jag har varit med om sadant brukar det ju rora sig om ett finger, eller fingertoppen. Men inte i Ryssland. Det ar ALLA fingerar, var och ett for sig, bada hoger och vanster som galler. Vart och ett i en fin liten ruta. Sedan givetvis aven hela handens avtryck, hoger plus vanster pa pappret. Och sa skriva under. Och sa fotograferas. Ar det inte fantastiskt?

Sedan vanta i tva timmar pa att vi fa traffa den som till slut skulle skriva sjalva registreringsanokan formellt, som vi sedan skulle kunna lamna in till nasta myndighet for att dar bli registrerade. Problemet var bara det, att vi vantade i ett par timmar, men mannsikan som skulle skriva var registreringsansokan formellt behagade aldrig komma till jobbet den dagen. Sa i slutanden blev det aldrig nagon registrering anda.... Fran 8.45 till 12.00 utan att fa gjort det vi skulle alltsa. Trots att vi besokt ett par myndigheter redan.

Bara i Ryssland, barn. Bara i Ryssland.

Annars sa har det varit lugnt. Var pa Fralsningsarmen pa Sondagen. Traffade Herr Jakob fran Danmark. Jobbar for det som i Sverige heter Credo fick jag reda pa. Intressant! Var aven 3 britter i sallskap darifran. Trevligt. Fick hora att det aven fanns tva finlandare dar ocksa. Inte illa i lilla Rostov! ...som ar dubbelt sa stor som Stockholm, men anda.

Annat vart att notera ar kanske att jag kopte raggsockar och handskar, Russkij style, for 300 (knappt 100kr) pa marknaden i lordags. Samt en pasa kakor.

Ytteligare i avdelning korta notiser kan namnas att den kanda sangen/psalmen "O store Gud" inte har riktigt lika melodi hela vagen pa, inte ryska, men val Koreanska. Darfor det stamde sa konstigt nar jag forsokte spela ihop, jag spelade den pa svenska medans pianot speladen den pa koreanska. Sa det kan ga!

Pepsi Cappouchini drack jag idag. Ingen vidare, traligt. Efter solsken kommer regn, osv. Inget att rekomendera med andra ord.

Rysligt kallt var det haromdagen ocksa, men idag minsann, 17 grader pa dagen och sol! Det gillar vi! Blev det nagon sno i helgen forresten i Sverige?

Forkyld ar jag ocksa. Mindre bra. Ont i halsen i lordags, nu ar halsen battre men snuvig. Vi hoppas att det ar overgaende.

Och just det, tror bestamt myggorna dott att kylan som varit har. Har inte kliat pa flera dagar nu.

Och slutligen onskas sa klart ett referat av det senaste avsnittet av FC Z.

Pa aterharande!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Så du/ni är ännu inte registrerade alltså?! Kan man tänka... Se nu till att bli det snart för vi vill inte ha hem dig än :-)
I morse var bilen vit av snö! På en del ställen ligger det kvar lite också och ca -1 grader.
Nu ska mjölken inhandlas, så GOD NATT!
morNilla

Anonym sa...

hahaha Jag avundas dig att du får kämpa med den Ryska underbara byråkratin!

Och föressten, idag kom det lite lätt snö när jag kollade ut från fabriken. Hoppas docka tt snön håller sig tillbaka ett tag till. Vinter är av ondo