20 oktober 2005

Okedlidokelido!

Torsdag skriver vi idag i vara eventuella almanackor. Tva dagar sen sisst.

Vad har hant sen sisst? Ptja. En hel del. Men jag tanke borja med att redogora for lite av de manniskor som formodligen aterkommer i bloggen har da och da. Hittils har jag redan namnt Will nan gang.

Vem ar Will da? Jo det ar min rumskamrat, kring 20-25 tror jag, bordig fran Kallerado i Amerikat. Och han ar Amerikan. Tanker som en amerikan, pratar som en amerikan. En jankare helt enkelt. Han gillar Bush, ar for Irakkriget och har en hel del intressant att saga nar det kommer till det politiska dar han med sin amerikanska bakgrund tanker helt annorlunda an vi svenskar och europeer gor. T.ex. sa marks det att medan for mig och flesta svenskar sa ar politik och religion tva olika saker. Men inte for Will. Han rostade pa Bush i forsta hand for att han var den som tydligast hade en kristen profil i valet och ar en "Born again christian", som det heter. For mina svenska, kanske i amnet inte jatteinsatta, kan det val jamforas med nagon som ar med i en frikyrka i Sverige. Ungefar. Och det ar intressant. Det viktiga var presidentens tro, sedan kunde han ha overseende med valdigt mycket annat, bara han var kristen. Och, skall sagas, den gode Will ar nog inte pa nagot sett en fantastisk amerikan eller sa utan representerar nog hur ganska manga tanker dar borta i Amerikat.

Sedan ar han ju som sagt amerikan och riktigt vad det dar med Kalla Kriget var visste han inte, Cubakrisen kande han ju till, men hur det dar hangde ihop var valdigt vagt. Sa jag larde honom lite om amerikansk historia... Sa ja att han aldrig varit utanfor USA forrut? Som sagt. Amerikan.

En annan rumskamrat jag har heter Alexander, eller Sasha, som ar kortformen av samma namn. Han ar nog runt 50 ar och ar tokmycket ryss. Kan ingen engelska. Har dessutom varit i Roda Armen och tjanstgjort i Afghanistan. For varldsfreden skull, eller iallafall freden i varat rum, ar det nog lika bra att Will och Sasha inte kan prata med varandra. A andra sidan finns ju alltid neutrala Sverige dar genom mig och kan medla... Naja.

En annan som jag umgatts en del har nere med ar Sylvia. Nej, inte Drottningen, Utan Sylvia som egentligen heter nanting helt annat men som tagit sig ett engelskt namn for att folk skall kunna uttala namnet deras. Detta da vederborande ar fran Sydkorea dar de talar Koreanska vilket ar ett tjingtjong-sprak av klass. Gar knappast att ursklija ett enda ord nar de pratar. Hon ar dessutom inte den enda koranen har sa det blir en hel del av den koranska varan. Lite problem med kommunikationen ibland da min koranska ar lite rostig for stunden och hon talar ganska dalig engelska med en starkt koreansk brytning som antminstone jag har svart att forsto.

Det for racka for nu, men det ar alltsa den manniskor som finns i kretsen kring Erik. Tack till Viktor S for iden till presentation av folket.

Andra notering gjorda de senaste dagarna:

Var pa en ratt stor mataffar i gar. Var val ungefar som i Sverige. Tills man kommer till fisk/charkdisken. I Sverige ar vi ju vanan vid att fisken sa att saga redan ar dod nar vi koper den. Den ligger i frysdisken sa vackert liksom. Njet v Rassi. Inte i Ryssland. Eller jo, det fanns sadan fisk med, men denna jag talar om ar den som simmade runt i de stora akvarierna bakom disken. Stora fiskar, stora akvarier. Och sa satt priset ovanfor. Bara peka pa fisken man vill ha och de cuttar och slicar den at dig. Smart va? Nagon borde tipsa OBS! om det.

Sedan upptackte jag lite intressanta laskeblaskssorter har nere. Intressanta varianter av Pepsi som iallaflal inte jag sett nagon annanstans forut. Dvs inte i Sverige. Inget mindre an Pepsi Icecream och Pepsi Cappuschino (eller hur det nu stavas, den dar hippa kaffesorten ni vet iallafall).

Som den komsumentupplysare jag ar kopte jag givetvis med mig en Pepsi Icecream som jag idag smakat. Och den var en itnressant upplevelse maste jag saga. Till att borja med sa smakade det faktikst som glass. Som vanlijglass. Och bara det att kopa lask som smakar glass ar ju genialt pa sitt eget vis. Visst slaktskap med Vanilla Coke finns helt klart, men medans jag inte alls klarar av V.Coken sa ar jag mer splittrad till Pepsin. Ar den god eller hemskt? Jag har inte bestamst mig an, men det lutar annu at att den faktiskt inte ar sa dumt anda.

Kaffe-Pepsin har jag inte testat annu, men det kommer en recension pa den med sa smaningom. Men jag masta passa pa att fraga, ar detta nagot nagon lasare kanner till nat om? Finns lasken i Sverige? Lat mig veta!

Mer noteringar ar att det ar verkligen soderut detta da det vaxer vindruvor pa garden.

Och jag har typ trehundra miljarder myggbett efter en vecka. Eller iallafall 10 stycken. Nastan sa jag vantar pa vinter och kyla sa att myggorna kan do. Men ryska myggbett hardar, det ma jag saga.


Ungefar sa langt tror jag dagens stracker sig. Fragan ar, vad vill ni lasare veta? Skriv kommentarer om det!

Sedan vill jag garna ha lite rapporter om hur landet ligger i Sverige. Nagon sno an t.ex?

En sisat uppmaning ocksa ar att om nagon av mina kara foraldrar eller syskon lasar detta far de garna skriva en kommentar. Gmail och hotmail vagrar av okand anledning annu att fungera. Forstor inte varfor, nagon som vet manne?

Nu ar det slut!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det har inte kommit snö ännu, verkar dock som att det ska komma till helgen. Hoppas verkligen inte det dock. Låter bra mkt skönare där nere, skulle nästan helldre ta myggbetten istället för snön.

Måste föressten kolla upp det där med dom där kaffe-sorterna, lät högst intressant.

Anonym sa...

Hej min käre son!
Har skrivit på gmail men...
Vi har det bra, fullt upp! Jag är ledig i morgon och ska då med revisorerna Carlsson ett par timmar till stadsarkivet och lära dom släktforska!
Alla på cafémusiken hälsar och undrar hur du har det osv. Hornmusikkonseren i söndags var jättebra! Kul att höra bra hornmusik!
Vi har det bra alltså och hör att det har du också. Är det någon mer nordbodär?
Kramar morNilla

Anonym sa...

Cuttahd fisk på plats, låter praktist om inte gulligt. Du verkar ju ha lyckats ungå att bli bortrövad av ridande ryssar i höga hatar. Än i alla fall...

Här är allt lugnt. Ingen snö (tyvär?) än så länge och allt är gnälligt. Tyckte mig till och med höra stola gnälla igår, fast det kan ju ha varit något annat, TV:n till exempel.

På fredag om en vecka så försvinner jag till Umeå med Petter (eller skall man kanske skriva Pjåtrim nu?) i släptåg och vi blir borta till lördagen. Samma dag som jag anläder pyser jag till staden och inhandlar dansmatta med tillbehörandespel. Äntligen får jag se Warios köttbulldans.
Jag hör av mig ige... När du minst anar...


Shinobi of da Um, Martin.