23 september 2006

En dag som alla andra dar, i Ivans Järnaffär

En bloggpost, denna inte så farligt sena lördagskväll.

Vad finns då att berätta denna gång? Någon ny Basshunter-succé månne? Någon ny betraktelse över ryska myggor? Nej. Och nej, inte det heller. Men finns kanske annat som kan intressera läsarna också.

Som, så klart, allas vårat favoritämne. Vädret!

Rapportade i förra posten om köldchocken som drabbade Rostov med dagstemperaturer på 15 grader och nattetid 5-10 grader bara. Den trenden tycks nu ha vänt!

Det har nu ett par dagar blivit varmare och varmare på dagarna. Temperaturen nådde till slut, 20 grader och fortsätta klättra nån pinne var dag. Idag hade vi till slut sommaren tillbaka med behagliga 25-26 grader i skuggan. Inte hett, men inte kallt. T-shirt och shorts-väder igen efter lång tid med långbyxor och tillochmed långärmad tröja. Det har även blivit varmare igen på nätterna. Nu har jag ju ingen koll på graderna, men jag märkte nu att från att i mitten av veckan dragit på sig både täcke och extra filt och sett till att ha fönstret helt stängt var det nu dags att ta av filten, öppna fönstret och rent av tyckte det var varmt när man skulle sova. Festligt. Omväxling förnöjer som bekant. Dessutom talar prognoserna för ytterligare nån grad varmare imorgon söndag.

I övrigt har det varit intensivt planerande och arbetande inför kommande skolan. Scheman och uppgifter och allt sådant skall gås igenom och bestämmas. Och mycket annat.

Till avdelning intressanta notiser vill jag förlägga det jag hörde häromdagen från koreanskt håll. Nämligen detta med åldrar. I Sverige, Ryssland och resten av (väst)världen räknar vi ju som bekant ålder från det att man föds. Känns på nåt sätt ganska naturligt tycker man ju. Är jag född 1985 är jag således 21 år 2006. Men riktigt så enkelt är det inte i (Syd)Korea. De har nämligen egen ålder, ”koreansk ålder” kallad.

I Korea är man nämligen ett år åldre än hos oss. En korean som med västliga sättet att räkan är säg, 20 år har 21 år som koreansk ålder. Hur kommer detta sig? Jo, man räknar tydligen åldern, inte från det att man föds, utan från det man, så att säg, blir till. Koreaner som då bor i utanför landet talar om två åldrar om någon frågar hur gammal denne är; ”Koreansk ålder” eller ”västerländsk ålder”. Alla sätt är ju bra, utom den dåliga. Antar jag.

I övrigt knallar saker och ting på. Helt enkelt.

Vi tackar för nu och säger på återhörande!

1 kommentar:

Anonym sa...

Även på Närkeslätten har det varit varmt. Förra helgen var jag ute och flög och där på fältet var det flera som gick omkring med bar överkropp mellan flygen. Själv var jag ikläd snitsig overall med svampar på. Dock med upkavlade ärmar och neddragen dragkedja.