10 september 2006

Lita på mig, jag har både spray och spiral...

Nästan en vecka har gått sedan förra ordinare posten, hög tid för en ny!

Så vad har hänt sedan sist? Mer än att jag hämtat mig från ROLF-chocken i samband med Botten Anna? Ptja...

För min del har det väl varit så att förberedelserna för DTS:en rullat vidare. Kollat ansökningar och så där. Ser lovande ut!

Annat av intresse är ju alla gånger vädret. Läste i en book ”Japaneese for fun” att Japaner pratar med om vädret än några andra. Jag antar utmaningen! Här har det varit växlande väder må man säga den senaste tiden. Varmt och skönt, 25-30 grader för att dagen efter dyka ner till bistra 20 gradersstrecket, och knappt ens det. Har faktikst fått gå i jeans ett par dagar. Hur på är det på en skala egentligen? Men inte är det högsommarrostov längre. Snarare ”svensk sommar”...
... Några som inte tycks klaga på kylan är alla vänner myggorna! Eller så klagar de just på kylan och därför söker sig till mitt rum om nätterna! För myggbett har jag miljoner tror jag. Och så sent som i natt sov jag dåligt. Varför? Jo för att en eller flera av dessa härliga vänner gjorde allt för att terrorisera mig när jag försökte sova! Flyga och surra så högt de bara kan runt mig. Skall det vara så!? Skall det det?!?! Dessutom är Rostovmyggorna förmodligen dubbelt så snabba som sina svenska beskedliga kollegor. För de svenska myggorna brukar ju inte vara sååå svåra att ha ihjäl. Men de rostoska ditona har är ju nästan av flug-kalliber då det gäller att undkomma mina agressioner. Förskräckligt!

Där de dock förmodligen inte längre har några myggor är i regionen Buratien i östra Sibirien. Har fått rapporter från vänner ifrån städerna Ulan-Ude respektive Severobajkalsk att där har det redan snöat. Kanske skall jag inte klaga ändå... Frågan kvarstår dock hur de har det hos Jakuterna.

Sedan ber jag att idag få grattulera staden Rostov som idag och igår firare och firade sin
257-årsdag! En sådan jämn födelsedag inträffar ju inte varje år direkt... Så grattis! Skall dock sägas att man behöver bara åka nån mil västerut till Azov, näst instill förort till Rostov, för att finna rester från bebyggelse från de gamla grekernas dagar, då Azov var nån slags östlig handelsstation för dem.

Kort notering: Var på stan igår. Nåt stånd där de sålde halvturistisiga grejor. Hörde då folk prata engelska, brittisk sådan. Inte så ofta man ser och hör turister i den här stan trots allt. Så jag passar på att fråga dem vad klockan är. Bara för att få bekräftat att de är utlänningar. Säger nånting ”I heard you were speaking english...”. Blir redan där avbrutten; ”Skottich!”. Jojo. Komma här och insinuera att skottar är från England. Går ju inte för sig. Klockan var iallafall kvart över tre på eftermiddagen. I Rostov. Hur den var i Skottland förtäljde dock inte historien.

Ja det är väl ungefär det jag har att berätta så långt.

Nästa vecka kommer jag eventuellt att åka till Ukraina, men det får ni kära läsare veta mer om i veckan när det blir dags.

Vi tackar för visat intresse, inte minst till läsare utanför kretsen av närmast sörjande, och säger ajdö!

1 kommentar:

Anonym sa...

Är det nåt "fel" på de närmast sörjande eller...
Vi kanske skulle kalla oss "de närmast försörjande" istället? Har just sålt lingon för mormors räkning som ska gå till dig, så tacka Gud för oss, du!!
blessings från morNilla