12 april 2009

Val-extra 11

Idag hade det annonserats om en stor demonstration annordnad av oppositionspartierna. Den skulle börja kl 11.00 idag söndag. Jag fanns på stan mellan ca 11.30 och 12.00.

Och ja, det pågick en demonstration. Det hade byggts en liten plattform med med med mikrofoner och högtalare och partiledarna för oppositionspartierna fanns där och höll tal. Men någon stor uppslutning var det trots allt inte. Jag uppskattar det till att varit ca 1000 personer där, vilket gör det till den största demonstrationen på några dagar, men förmodligen inte så stor som en del hade hoppats på.

Det som var mest noterbart var annars vilka som var där. För när tidigare demonstrationer nästan uteslutande haft yngre människor, mest studenter, samlade var det idag påfallande många betydligt äldre. Gott om människor i gissningsvid 50-årsåldern. Sådana som överhuvudtaget inte synts till tidigare. En förklaring kan så klart vara att det är söndag och att folk som tidigare jobbat nu är lediga och därför kan delta. Samt att det inte syntes en enda flagga eller banderoll, tillskillnad från tidigare då det alltid vajats flitigt med moldaviska och rumänska flaggor.

Och så länge jag var där var allting väldigt lugnt. Några poliser fanns utanför parlamentsbyggnaden, men det var allt. Trafiken kunde när jag lämnade platsen åka som vanligt, till skillnad från tisdag och onsdag då trafiken stängdes av i centrala stan. Överlag en lugn tillställning. En förklaring kan förstås vara vädret då det idag är den kallaste dagen på länge, ca 10 grader och gråkallt i största allmänhet. Så om oppositionen hade tur med vädret i början av veckan, när vi hade sol och dryga 20 grader varmt, tycks turen vänt och kommunisterna får fördel av kallt väder nu.

Uppdaterad: Unimeda.info uppger att det skall ha varit runt 10 00o människor på torget idag. Och  visst, det var när jag redan lämnat torget, en knapp timme senare. Men jag måste säga att jag blir lite fundersam - kan det verkligen ha anslutit  sådär en 9000 personer till på en knapp timme? Det var inte direkt nån rusning dit när så länge jag var kvar.  Sammantaget finns dock känslan kvar att oppositionen gärna bättrar på sina siffror, vilket väl i och för sig går att förstå.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Läs det här Erik:

http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=13147

Tycker du inte att de här amerikanska färgkodsrevolutionerna börjar bli lite tjatiga nu? Deras lydregim i Ukraina håller på att rasa ihop, slipsätaren i Georgien skjuter demonstranter och försöker starta tredje världskrig genom att försöka dra in västmakterna i sina privata krigsplaner.
Uzbekistan gick åt helvete och Vitryssland inte alls.

Mig veterligen finns bara en enda någorlunda stabil lydregim och det är den där allt började Jugoslavien/Serbien, varifrån "experter" i samhällsomstörning finansierade och utbildade av Washington/NED skickas ut...

Erik Johansson sa...

Hej anonym!
Du frågar vad jag tycker, och svaret är att jag nog föredrar att inte tycka alls. Det finns det så många andra som gör.

Däremot försöker jag (mest för tidningarna inte gör det) skildra vad som händer, inte händer och om möjligt förklara varför det händer. Och när det behövs komplettera den bild som andra medier ger av det som hänt.

/Erik