11 april 2009

Val-extra - mer länkar

Har försökt leta mig igenom svenska medier som jag missat under dagarna. Mycket är förstås upprepningar av TT-nyheter, men en del annat har också skrivits.

Sveriges Radio länkade jag till i tidigare, men har upptäckt att de faktikst gjorde en uppföljning i onsdags med intervjuer med människor på plats.

Mias Värld bloggade svenska Mia direkt från Moldavien. Hon skriver bland annat intressant om de konspirationsteorier som finns att kommunisterna faktiskt ville att det skulle bli våldsamt. 

Facebook, Twitter och andra sociala mediers användning i demonstrationerna har det skrivits om på bloggen Umeå Live under rubriken "Twitterrevolution i Moldavien?". Och även i Expressen/Kvällsposten skrev Mats Larsson en intressant krönika på ämnet med rubriken "Voronin borde frukta Twitter".

Tycker du som läser jag missat nåt viktigt får du gärna fylla på i kommentarfältet.

Uppdaterad: Uppsala Nya Tidning skriver i en ledarartikel om händelserna under rubriken "Revolutionen som kom av sig". Intressant, om den som så många andra artiklar missar det faktum att kommunisterna faktikst är pupulära bland många moldaver. I synnerhet nu efter upploppen.

2 kommentarer:

Kalle Kniivilä sa...

Det där med Twitter är nog lite överdrivet. Här är ett par intressanta texter i ämnet.

Radio Liberty

Frontlineclub.com

Journalisten Natalija Morar som för drygt ett år sedan fick inreseförbud i Ryssland verkar vara inblandad. Här är vad jag skrev om henne då.

Kanske gjorde ryssarna rätt som kastade ut henne som "hot mot landets
säkerhet". Ur sin egen synvinkel alltså...

Kalle Kniivilä sa...

Fler intressanta länkar finns här.