10 april 2009

Val-extra 9

Det börjar bli kväll även denna fredag. Och jag har inte kunnat se några spår av demonstrationer på hela dagen, av någon nämnvärd storlek åtminstone.

Därför blir jag förvånad när jag via unimedia.info , en samlingssida för oppositionen, nås av uppgiften att 800 människor demonstrerade kl 16 i eftermiddags.  Jag var ute ca 40 minuter efter det, och då var det i princip folktomt. Lars Bokander skrev i en kommentar till förra blogposten att han varit där tidigare på eftermiddagen och att det även då varit dött på stan. Kanske missade jag dem, kanske var jag på fel ställe. Men samtidigt visar det på hur mycket propagande det just nu är från båda sidor. Oppositionen säger att 30 000 fanns ute i tisdags och demonstrerade. Den siffran tvivlar jag på, svårt att rymmas så många människor där. Samtidigt vill regeringen få det till att alla som var ute bara var fulla ungdomar som slogs och förstörde. Vilket inte heller är sant, även om en del var det. Propagande är hela tiden, och märk väl, från båda sidor.

En annan sak jag upptäcker hos unimedia är historien om att en ung fredlig demonstrant blev svårt misshandlad av polisen den i tisdags. Just det tvivlar jag inte ett dugg på. Men anledningen skal ha varit att han hade hjälpt till och tolkat för svenska journalister!

"A young man, 23 years, who was arrested on April 7, was cruel beaten by police, after he participated at the manifestation as a translator for a group of swedish journalists. This way, the policemen were very interested to find out what is his connection with the swedish people."

Det låter som ett ganska häpnandsväckande påstående, då vad jag kunnat se (men rätta mig gärna om jag har fel) inga svenska medier har rapporterat direkt från Chisinau utan tagit sin information från internationella nyhetsbyråer. Vet någon läsare något mer om detta, så hör gärna av er kommentarsfältet.

Rykten som gått, och som verkar stämma är dock de om hur myndigheter försöker blockera delar av internet. Jag har inte kunnat komma åt Facebook på hela kvällen, ovan nämnda Unimedia har inte heller den kunnat nås. Andra talar om bloggverktyg som inte går att komma åt. Givetvis kan det kanske finnas nån naturlig förklaring, men det verkar långsökt att dessa internetproblem skulle bli komma just nu, och bara för sidor som det är känt att oppositionen använder som verktyg.

Skall också säga det att även om det för de flesta läsarna av denna blogg är det påsk nu i helgen, är det inte i Moldavien som istället firar påsk nästa helg. Detta då ortodoxa kyrkan går efter en annan kalender än den som används i väst. Återstår därför att se hur helgen blir. Kan protesterna få nytt liv?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Finns/fanns en journalist från TV8 och en forskare från FOI , vilka båda har rapporterat på sr.se

Usch, jag hoppas att det är fejkat, så som killen såg ut! Om det är korrekt så har de verkligen gått fram hårt - ingen vidare reklam för moldaviska staten./Lars

Anonym sa...

och med "fanns" menar jag ju att de kanske åkt hem - inte att securitate har tagit dem :-)

Erik Johansson sa...

Lars: Tackar för infon! Att personen i filmen verkligen är misshandlad tror jag nog, har en känsla av att det finns gott om sådana exempel från de senaste dagarna. Däremot känns det nästan rimligare att svenskar i själva verkat var norrmän, eller danskar, eller finnländare... Eller från Schweiz! :-) Länder som brukar förväxlas med Sverige.

Det jag själv sett är brittiska och tyska journalister.

Hanna sa...

Hej! SVT hade direkt intervju (den längsta fördröjningen någonsin!) med en journalist på plats i Chisinau i lördags, tror jag. Och detdär om Schweiz... Kopplingen Finland, pratar svenska, Sverige... blev ofta Schweiz för mig också. ;)