10 april 2009

Val-extra 8

Vid lunchtid i Chisinau har demonstrationer upptagits igen. Efter att morgonen varit helt lugn utan vare sig poliser eller demonstranter synliga fanns det vid 13-tiden lokal tid ca 100 demonstranter utanför regeringsbyggnaden. Inga tal tycktes hållas men demonstranter ropade skanderade om att frige de som blivit arresterade de senaste dagarna. Och sedvanliga pro-rumänska slagord, som bara spelar kommunisterna i händerna då de beskyller Rumänien för att ligga bakom allting.

Några, ungdomar stod maskerade med plakat. "Europe help us" stod det på ett av dem. "Frige de arresterade ungdomarna" stod det på ett annat. Den twitter-bloggen jag länkade till igår uppger att Twitter skall ha varit blockerat i Moldavien, vilket jag har svårt att tro. Jag har kunnat komma ut och läsa allting hela gårkvällen och sedan i morse. Däremot hävdar samma källa att en journalist blivit tagen av polisen, vilket låter intressant. Det är dock inget jag hört från något annat håll. Däremot vill jag helt dementera påståendet om att torget skulle vara omringat av beväpnad polis, för det fanns knappast en polis på hela stan (bortsett från trafikpolis som alltid finns ute).

Samtidigt med detta läser ser jag också hos Dagen att rösträkningen skall göras om. Vilket jag även hört folk tala om här. Som jag förstår det handlar det om att opositionen vill hitta felräknade röster nog för att kommunisterna skall förlora ett mandat. Det skulle fortfarande göra dem till det överlägset största partiet, men de skulle inte få egen majoritet.
-uppdaterad: DN har en lite längre och faktikst bra artikel om det och även SvD har TT-artikeln som dagen publicerat.

Samtidigt tycks det senaste bland de ryskspråkiga moldaverna, och därmed sådana som röstade på elle sympatiserade med kommunisterna, vara att upproren var finansierade av någon lokal moldavisk rik affärsman. Han skall ha legat bakom allting och försvann sedan samma dag som upploppen, genom att tillsammans med sju säkerhetsvakter ha åkt till Ukraina. Hur mycket sanning det är i dessa påståenden vet jag inte. Ukraina brukar kunna vara ett bra land att skylla på, och Orange-revolutionen används i bland som ett skräckexempel pår hur de inte villa ha det här. Verkar också märkligt att nån rik affärsman skulle ha finansierat det många massor av miljoner, såsom det sägs. Kanske främst för att jag inte riktigt förstår vad som skulle finansieras. Bussbiljett in till stan kanske? Påstås ju att många demonstranter var inskjutsade ungdomar och barn från andra städer.

Vidare har det visst tillkännagjorts någon siffra på vad repartionerna av presidentbyggnad och parlament skall kosta. 300 miljoner Lei, ca 223 milljoner svenska kronor skall återbyggnaden gå på. "Det borde han[den rike affärsmannen] få betala, inte våra skattepengar" resonerade en ryskspråkig bekant.

Men det huvudsakliga intrycket består. Valet och och efterkommande protester handlar inte till så stor del som man kan tro om snälla liberaler mot onda kommunister. Skiljelinjen går istället mellan ryskspråkiga och rumänskspråkiga. Samtidigt som jag även hör ryskspråkiga resonera att visst skulle det kunna varit president Voronin, kommunisten, som ordnade kravallerna, för det är ju han som vunnit mest på det. För att tro att någon regerings kan förbättra något, det tycks det vara få som tror.

Bilder från torget vid lunchtid



2 kommentarer:

Maladets! sa...

Intressant Erik. Jag har bott i Moldavien och jobbat tillsammans med Lars Bokander. Nu bor jag i Bulgarien, men har försökt blogga om Moldavien.

Det är ju ganska allvarliga anklagelser som hörs i Rumänska media, att journalister kidnappats, inte släpps in i Moldavien o.s.v.

Under mitt år i Moldavien (2006-2007) slogs jag av hur små spänningarna mellan ryssar och rumäner var. Att ryssarna skule rösta på kommunisterna och rumänerna på liberalerna var inget som pratades om, fast det var heller inget valår. Men jag skrev till en ryskmoldavisk kompis nu, och henne syn på kravallerna var inte direkt den som twittras om på rumänska.

Jag hoppas på det bästa för Moldavien, och tror att något mycket viktigt är att knyta samman länderna i regionen mycket mer än vad som nu är fallet.

Hoppas att vi träffas nån gång. tack för en värdefull blogg!

Erik Johansson sa...

Tack för kommentaren! Ser att din blogg har mycket intressant läsning utifrån den rumänskaspråkiga sidan, som jag har svårare att följa då jag talar ryska men väldigt dålig rumänska.

Lägger upp en länk till på en gång!