7 april 2009

Val-extra

Bloggen lever!

Nog för att det var hög tid att skriva något, men så här kanske jag inte tänkt börja igen.

Men vi har ju haft val i Moldavien. Och kommunisterna vann, vilket var väntat. Men sedan hände något.

På måndagsmorgonen kom jag in för en ny vecka på jobbet och fick höra det senaste om att kommunisterna vunnit, drygt 50 procent. Valet var över, allt var lugnt, saker kan gå tillbaka till det vanliga igen. För de senaste veckorna har det varit hopplöst med allt som har med myndigheter att göra, eftersom ingen vet vad som skulle hända om det blev ny regering. Vilka lagar gäller då? Gäller de avtal vi har redan? Osv. Och blir det en ny regering skulle alla i adminstrationerna bytas ut, och inget hade gått att göra på ett halvår. Men nu hade kommunisterna vunnit. Ingen trodde att något skulle bli bättre, men det skulle iallafall inte bli sämre heller. Utan allt fortsätter som vanligt, och folk kan leva sina liv i fred.

Strax efter 17- tiden på eftermiddag började jag gå hemmåt, och passerar då Stefan cel Mare där presidentpalats, parlament och regeringsbyggnad finns. Men allt var som vanligt, folk satt ute och njöt av sommaren som kommit. Hamnade i samspråk med några andra svenskar som var här åp besök och vi satt på en uteservering och drack cola-fanta-sprite. Så blir det plötsligt väldigt mycket människor som tågar förbi ute på gatan. Och vad tiden går har de format en stor folksamling utanför regeringsbyggnaden. Folk ropar lite slagord, men allt är väldigt fredligt och trivsamt. Lite folkfest i luften.

Det var på måndagen.

På tisdagsmorgonen tog jag bussen ner till centrala stan, där min arbetsplats ligger, och åkte då förbi där demonstrationen varit, och allt var lugnt som vanligt. Bussar och bilar kunde åka som vanligt. Inget speciellt alltså.

Men vid lunchtid idag tisdag hör jag från folk som kommit in till Chisinau från andra städer att det är fullt upplopp i stan. Så jag beger mig dit, då min arbetsplats ligger bara 10 minuters promenad ifrån presidentpalatset och parlamentet och upplopp låter intressant. Nåja. Och just när jag kommer ser jag kravallpolisen springa ut från presidentpalatset samtidigt som gatstenen yr mot dem. Mitt emot ligger parlamentsbyggnaden och medan jag stod där började de försöka slänga in brinnande föremål och slog sönder alla rutor. Och vid presidentpalatset kastades det sten och folk försökte storma byggnaden. Inifrån svarar man med tårgas och vattenkanoner. Eller åtminstone med en vattenbrandsläckare... så mycket till kanon verkade det inte vara, om man säger så.

Efter det gick jag tillbaka till kontoret. Skrev lite på mikrobloggen om vad som hände. Försökte se vad svenska medier (inte) skrev om det hela.

Gick ut igen en sväng.

När jag kom dit intog de precis presidentpalatset. Folk stod på taket. De hängde upp en rumänsk och en EU-flagga jämta den moldaviska på taket. Efter ett tag kommer människor ut med allt möjligt innifrån. Kontoren måste ha rensats, för det regnade papper ut från fönstren. Efter ett tag kom några maskerade unga arga män ut med en stol eller kanske fåtölj som enligt uppgift var från presidentens kontor. Den slog de sönder och eldade upp på gatan. Kom att träffa en moldavisk ung man som pratade engelska, som guidade mig lite runt och berättade vad som hände. Gick genom folkmassorna, ungdomar som hade party i största allmänhet blandat med aktivister med maskerade ansikten som torkade svetten efter senaste rundan i palatset. Tydligen fanns viss polis kvar i trakten, för det kom några stora smällar som fick folk att springa ut från parlamentsbyggnaden. Men nyfunne moldaviska guide säger att det är ljudbomber de använder för att skrämma iväg folket.

Guiden visar mig sedan längre bort, på samma plats som i måndags, den fredliga demonstrationen där företrädare för oppositionspartierna fanns och höll tal. De uppmanar de våldsamma att sluta förstöra, för vi vinner ändå, utan våld. Går sedan tillbaka återigen till arbetsplatsen.

Men efter 16 någon gång börjar internet inte fungera. Alls. Utan internet kan jag inte jobba, så jag bestämde mig för att gå hem. För att gå hem måste jag passera händelsernas centrum ytterligare en gång. Då brinner parlamentsbyggnaden för fullt. Två stora svarta rökpelare bolmar upp, från ett fönster brinner det för fullt. Kring presidentpalatset står det folk och överallt går folk förbi med allehanda "sovernierer" därifrån. I princip alla fönster är sönderslagna, folk finns kvar uppe på tak och avsatser på byggnaden. Brinner lätt i eller utanför.

Hos de fredliga demonstranterna är allt som vanligt. Politiker talar, folk skanderar "Ner med kommunisterna!" och "Polisen är med oss!". Polisen som sedan de retirerade från Presidentpalatset inte gjort någonting för att stoppa oroligheterna utan hållit sig på sin kant och tagit det lugnt, inga konfrontationer. Brevid demonstranterna kör en militärlastbil upp, en sådna man har för att transportera trupper och kravallpolis. Demonstranterna hade lyckats stjäla den och åkte stolt runt i den, som den ultimata beviset för deras vinst.

Under tiden allt detta pågick han jag se många skadade som fördes iväg med ambulanser. Svenska Dagbladets skriver om att en kvinna omkommit. Moldaviska nyheter talade på TV om ett par döda och ett 40-tal skadade. Många polismän som var med i början.

Att mitt internet på jobbet dog visade sig sedan kanske inte vara en slump. Fick höra från annat håll att den största internetoperatören i landet fått order från presidenten om att internet skulle begränsas eller stängas ner. Hemsidor från oppositoinen skall överhuvudtaget inte gått att nå. Huruvuda det är sant eller bara rykten vet jag inte, men det låter inte helt orimligt tycker ju jag.

Vad som händer nu vet ingen. Presidenten har talat och fördömt demonstrationerna och kallat de som stormat parlament och palats för "Faschister". Vilket annars är benämningen på det vi i sverige kallar nazisterna från Andre Världskriget. Stora ord alltså.

Enligt vissa uppgifter skall oppositoin och regering gått med på omräkning av röster. Oppositionen själva säger att de är kvar på torget tills regeringen avgått och omval utlysts.

Oavsett vem som är rätt i denna situation är det några saker vi skall ha klart för oss:

Demonstranterna är unga och de är rumänskspråkiga. Det är rumänska flaggor man viftar med. Man skanderar "Rumänien!" och talar om Bessarabia, namnet på Moldavien när det var en del av Rumänien. När en av oppositionsledarna börja hålla ett tal på ryska också, möttes han snabbt av bu-rop av demonstranterna. Detta trots att nästan halva befolkningen har ryska som modersmål.

Kommunisterna är populära. Bland den ryskspråkiga befolkningen (men märk väl, vi talar Moldaver, inte etniska ryssar endast), och bland äldre är de populära, och en garant för att få kunna få fortsätta tala sitt modersmål och kanske det enda språk de behärskar. Ryskan.

Valet var nog inte helt rätt rakt igenom. Pratade lite med en tyska som var här som volontär för en valobservatörsorganisation som talade om att bara där de var såg de konstigheter. Folk som kunde rösta flera gånger. Röstlistor med folk som varit döda länge. Och liknande saker. Men även om valet varit perfekt, hade kommunisterna blivit största parti. Men kanske inte fått egen majoritet som nu.

Ovanstående är något som jag tycker svenska medier verkar ha missat att ta med. Blir lite väl naivt om demokratiska demonstranterna som kämpar mot en elak kommunst. Lite väl mycket Ukraina och Orangea revolutionen. Demonstranterna själva jämför detta med när Rumänien gjorde sig av med Ceauşescu 1989. Jag tvivlar på det.

Det är vad vi vet just nu. Se gärna SvD, DN samt SR där undertecknad faktikst medverkar. Och hos LiveLeak finns fimklipp från händelserna.

Se även Lina Mattebo, som även hon rapporterar härifrån Chisinau.

...en mer vanlig blogpost återkommmer jag med. Sen.

Uppdaterad: Läs även Lars Bokanders , sedan många år boende i Chisinau, beskrivning av vad som hände igår.

Uppdaterad 2: Såg först nu att även Expressen har en ganska bra artikel om det, även om också den baseras på TT-telegram. De tar nämner om hur "döda kunde rösta", vilket också jag fick höra från valobservatörer som varit på plats.

5 kommentarer:

Åsa D sa...

Nu känns det som det är mitt fel att det blev upplopp i Moldavien...eh... men helt klart spännande nystart på bloggandet!
Take care /Åsa

Tharand sa...

Bra skrivet!

Svensk media har en allt för förenklad rapportering om Moldavien och missar helt den rumänsk-ryska aspekten som är viktigare än kommunism vs. inte-kommunism.

Hoppas att det kommer något positivt ut av det här.

Anonym sa...

Tjena, nu har även jag fått upp ett inlägg!

Annelie Enochson sa...

Hej Erik, Jag var en av valobservatörerna från OSCE och åkte hem från Chizinau redan på måndag...skulle vilja ha kontakt med dig...kan du mail mig på mitt riksdagsmail....Annelie Enochson

Annelie Enochson sa...

Erik, Kan du skicka ett mail igen...det försvann för mig...vill tala med dig igen om situationen i Moldavien

annelie.enochson@riksdagen.se