9 april 2009

Val-extra 6

Vid lunchtid i är det fortfarande lugnt i morse. Ca 100 demonstranter står utanför regeringsbyggnaden, och tal hålls. Men Det inte mer än 100 personer, men massor med journalister. Lite polis syns utanför dörrarna till byggnaden, men knappast nämnvärt mycket mer än en vanlig dag.

Parlamentsbyggnaden är däremot delvis avspärrad och poliser finns runt ingångarna. Inga "specialstyrkor", för vissa media talat om, men polisen finns där. Men inga sköldar eller hjälmar idag. Utanför parlamentet stod många diplomatbilar parkerade. Storbrittanien, Ryssland och Bulgarien och Frankrike var de länder som hade en flagga på bilen. Jag försökte ta kort på detta, men efter tagit en första bild kom en förvånansvärt vänlig säkerhetstjänstman (antar jag, för han var civil men hade öronsnäcka) och frågade var jag var ifrån. Svarade att jag var från Sverige och inte pratar rumänska. Han svarade på knagglig engelska "Not photo", "I'm sorry" sa jag och gick därifrån.

Har också hört folk prata om att parlamentet i viss mån börjat arbetet igen, så jag gissar att regeringen hade något möte med diplomater och ambassadörer för att informera om läget. Vid huvudingången, framför trappan till parlamentet släppte polisen förbi en del människor efter att ha kollat deras pass/legimitation. Jag förstod det som att de som kom in alla ar journalister. Så uppenbarligen är det något som var på gång i parlamentsbyggnaden. Någon våning högre upp jobbades det med att ta ut de sönderslagna glasrutorna.

Väl tillbaka på arbetsplatsen där jag skriver ifrån läser jag i SvD om "Massdemonstrationer i Tblisi", alltså i Georgien. Kan bli spännande att höra om det kommer talas om kopplingar till oroligheterna här i Moldavien. Å andra sidan, så har jag lärt mig att ta tidningarnas uppgifter om sådana händelser med både en och två nypor salt, efter hur rapporteringen sett ut härifrån.

Bilder och video från hur det såg ut för 40 minuter sedan